ArchitectuurNL 06 2018 – pag. 46

ArchitectuurNL 06 2018 – pag. 46

Door: | 29-04-2021

Truecolors
‘Toen een fabrikant van industrieel zeildoek ons vroeg of we iets met hun restmateriaal wilden
doen, zagen we dat als manier om een eerste collectie te maken: wij als ontwerper en zij met hun
kapitaal, machines en materiaal’, zegt Meijwaard. Dat leidde tot de collectie Truecolors die begon
met een krukje. Hiermee stonden ze in 2014 op de Dutch Design Week. Twee jaar lang werkten ze
hard en serieus aan de uitbreiding en het op de markt zetten van deze collectie. Truecolors bestaat
uit een verrassend en kleurrijk nieuw beeld: een serie banken, krukjes en kasten van uit Friesland
afkomstig eikenhout gecombineerd met PVC doek in primaire kleuren en een rits waarmee
bijvoorbeeld de kast open en dicht kan worden geritst.
Alles wat op hun pad kwam aan beurzen pakten ze aan: Milaan, de Modefabriek, Object. Ze
moesten immers zichtbaar zijn en uitproberen wat werkt. Het wierp zijn vruchten af. Door Milaan
volgde een mooie stap naar het buitenland: naar de Kinder MODERN galerie in New York met
twintigste eeuws design voor kinderen dat niet kinderachtig maar vrolijk, kleurrijk en speels
is. Oprichter Lora Appleton vroeg hen en een aantal andere ontwerpers vervolgens een serie
karpetten te ontwerpen die in 2019 tijdens de Milan Design Week te zien zal zijn. Ook cureerde
Kinder MODERN de Wall Street Windows op het Stadhuisplein in Eindhoven tijdens de Dutch
Design Week in 2017 waarin onder andere het Truecolor-krukje en de Familiar Ground-vazen een
rol speelden. Met de nieuwe kast, kruk en bank in de Truecolor-serie gaat Appelton naar meer
beurzen. Let’s make some fucking money is haar lijfspreuk.

Kassiewijle
Sindsdien doen Visser & Meijwaard het internationaal goed. ‘Het werkt daar beter. In Nederland
is het best moeilijk om ergens binnen te komen. Frustrerend. In het buitenland hechten ze minder
waarde aan grote namen’, ervaren ze. Zo was Hermès Paris tijdens de Milan Design Week in 2016
meteen enthousiast over hun caleidoscopische show Kiss My Name 2.0, waarin ze een verhalende
setting, een esthetische wereld van kleur, materiaal en vorm hadden gecreëerd samen met een
collectief van jonge en gevestigde creatieven. Want die samenwerking met anderen vinden ze
prettig. Die zochten ze ook bij Kiss My Name in 2016 waarin ze met het collectief ‘Kassiewijle’ een
theatrale expositie creëerden met gigantische bloemstillevens van Linda Nieuwstad, behang van
Jan van der Ploeg, keramische kandelaars en vazen van Studio KnockOut en hun eigen kasten,
krukjes, en herbruikbare doodskisten van eikenhout, kleurrijk PVC en een rits, die een nieuwe kijk
op afscheid en dood boden.

Playground in Hong Kong
Als ze hier goed in zijn, kunnen ze vast de zes Hermès-etalages voor de flagshipstore in Hong
Kong inrichten, moet Hermès gedacht hebben. Dat hadden ze goed gezien. Visser & Meijwaard
kreeg de mooie opdracht met een serieus budget. Met het thema House of Play creëerden ze
met metaal, hout en zand hun Playground. Een speelse fantasievolle wereld met speeltoestellen,
zandkastelen, ontsnapte paarden, en modellen in bewegende objecten waarin ook de producten
van modemerk Hermès letterlijk een rol spelen. ‘Voor de meest chique winkelstraat van Hongkong
moesten we iets verzinnen dat niet elitair is, maar iedereen tot de verbeelding spreekt. Je moet in
een oogopslag kunnen zien wat het voorstelde, want mensen lopen een etalage snel voorbij.’
‘Het mooiste zou nu zijn als we in de toekomst onze eigen collecties en projecten kunnen
combineren met opdrachten voor labels en merken. Maar dat is eigenlijk al zo’, bedenken Steven
Visser en Vera Meijwaard ter plekke.

We hebben een
kastenfetIsh, We
houden van groot en
archItectonIsch

7 en 8. De collectie Truecolors startte met de
vraag van een fabrikant van industrieel zeildoek
om iets te maken van hun restmateriaal.
Truecolors toont een verrassend en kleurrijk
nieuw beeld: een serie banken, krukjes en kasten
vervaardigd uit Fries eikenhout gecombineerd
met PVC doek in primaire kleuren en een rits
waarmee bijvoorbeeld de kast open en dicht kan
worden geritst.

7

8

46ArchitectuurNL Tekst Viveka van de Vliet i.s.m. Stichting Zetel

43-44-45-46_design.indd 46 26-11-18 12:19

Gerelateerd