ArchitectuurNL 06 2018 – pag. 76

ArchitectuurNL 06 2018 – pag. 76

Door: | 29-04-2021

5. In4nite: op basis van Colback ontwierp Daphna
Laurens akoestische kamerschermen en panelen
• Foto Barbara Medo. 6. Os & Oos toonde
radicale minimalistische designs.

5

6

niet alleen zichtbaar maar heeft er ook een
pragmatisch antwoord op geformuleerd.
Nederland toont ons dat we niet tégen
water moeten strijden maar ermee moeten
samenleven’, aldus de jury. Het is het tweede
jaar op rij dat een architectuurproject wint; vorig
jaar was dat de Kleiburgflat NL Architects.

Lowtech bioplastic
De Dutch Design Awards hebben dit jaar een
nieuwe opzet; in mei zijn door een Nederlandse
jury in elk van de acht categorieën (waaronder
product, communicatie, mode en talent)
telkens drie winnaars gekozen. Ook bij deze
24 projecten gaan pragmatisme en idealisme
hand in hand, bijvoorbeeld met een handige
schade-app voor woningen in het Groningse
aardbevingsgebied. Opvallend is ook de
nuchtere – zeg maar Hollandse – benadering
van technologie als een handig gereedschap
voor praktische en toch bijzondere ontwerpen.
De 3D-geprinte brug van ontwerper Joris
Laarman combineert hightech software voor
de constructieve calculaties met efficiënte
productie met 3D-printers. Bij deze brug, die
later dit jaar op de Amsterdamse Wallen wordt
geplaatst, staat technologie in dienst van
schoonheid en maakbaarheid. Het won de
Publieksprijs.
Niet zo hightech maar toch ook gebaseerd
op wetenschappelijk onderzoek is het project
Algae Lab LUMA van het ontwerpduo Eric
Klarenbeek & Maartje Dros. In grote bassins
in zee worden algen gekweekt die op een
duurzame manier worden bewerkt tot bioplastic
dat geschikt is voor 3D-printers. Hiermee
kan lokaal worden geproduceerd, waardoor
kostbare opslagruimte en de C02-uitstoot door
transport drastisch wordt verminderd. Met dit
specialistische onderzoek naar ‘algen-plastic’
is een antwoord geformuleerd op urgente
mondiale vraagstukken rondom grondstoffen,
productie en verspilling. Het kreeg een terechte
onderscheiding met de prestigieuze New
Material Award.

Radicaal minimalisme
Nergens in Eindhoven is de blik zo ferm op
de toekomst gericht als op de Graduation
Show van de lokale Design Academy. Gezocht
wordt vooral naar een fysiek alternatief voor
dat alomtegenwoordige en toch ongrijpbare
internet. Dané Vonk legt met haar speciaal
geblazen glaspanelen een soort Instagram-
filter over de realiteit. Juist heel fysiek is
de meubelcollectie Unexpected Office van

Geoffrey Pascal die gebruikers mogelijkheid
geeft om te hangen, te zitten, te liggen of te
leunen. Met dit soort fysieke en sensorische
ontwerpen nemen de Design Academy
graduates een voorschot op meer sociale en
sensitieve samenleving. Om de oprukkende
robots en kunstmatige intelligentie in goede
banen te leiden, moeten we zoeken naar wat
ons mensen bindt, zo lijkt de boodschap. Soms
zelfs wat ons letterlijk bindt: als alternatief voor
Facebook en andere sociale media bedacht
Edwin van Capelleveen geschakelde balkons
die mensen fysiek met elkaar in contact brengt.
Tussen de speculatieve vergezichten op
de Dutch Design Week raakt het klassieke
interieurdesign in de verdrukking. Maar
gelukkig is er ontwerpstudio Os & Oos (Sophie
Mensen & Oskar Peet). In een smetteloos
witte ruimte met gladde betonvloer staat het
radicale minimalisme van dit Eindhovense duo
ongenaakbaar uitgestald. Een bank is niet
meer dan een ronde pijp die balanceert op
twee ranke voeten. Een lamp is gereduceerd
tot een gebogen raster van metaal. Een stoel
bestaat uit drie oervormen: een driehoek, een
cirkel en een ruit. De vormen zijn eenvoudig
maar zo sprekend dat als je de meubels één
keer hebt gezien, je ze toch niet meer vergeet.
De afwerking is bovendien met de hoogste
graad van vakmanschap. Juist in meubels die
tot op het frame zijn uitgebeend is de kleinste
oneffenheid meteen een storend litteken.

Vleugelmoeren
Meer toegankelijk is het design van de jonge
ontwerpers die door groothandel Baars &
Bloemhoff zijn uitgenodigd om aan de slag te
gaan met zijn assortiment plaatmaterialen. Dat
resulteert in ongegeneerd hippe stijlkamers in
trendy sferen als Miami Glam (postmodernisme)
of Tech & Treasure (recyclen). Ook vrolijk is
de collectie flatpack meubels waarvoor Baars
& Bloemhof vijf jonge ontwerpers opdracht
gaf, waaronder bekende namen als Lex Pott
en Daphna Laurens. De doe-het-zelf meubels
variëren tot strakke monochrome kasten
tot bontgekleurde bouwpakketten met roze
vleugelmoeren als verbindingen van Jasmijn
Muskens.
Deze aanpak waarbij aanstormend
ontwerptalent wordt aangetrokken voor
inspiratie wordt inmiddels – met succes –
gekopieerd. De Arnhemse fabrikant van
Colback voorzag een gelegenheidscollectief
van ontelbare meters van deze vezelstof,
die het basismateriaal is voor de meest

uiteenlopende toepassingen, van landbouwzeil
tot autoluchtfilters. Waarmee vervolgens een
gracieuze chaisse longue, kamerschermen,
akoestische panelen en zelfs gympies zijn
vervaardigd. Geef ontwerpers een industrieel
halffabricaat en ze maken er iets bijzonders
van. Ook dat is de kracht van design.

76ArchitectuurNL Tekst Jeroen Junte

74-75-76-77_ddw.indd 76 26-11-18 15:16

Gerelateerd