Architectenbureau ‘light’

Architect, Nieuwe wegen, Ondernemen

Architectenbureau ‘light’

Door: Emy Vesseur | 20-05-2013

‘Van huis naar thuis’ is een nieuw concept architectenbureau, ontstaan als antwoord op de negatieve effecten van de crisis in de woningmarkt. Doel is laagdrempelige diensten aanbieden tegen vaste, lage prijzen en heldere voorwaarden. Een architectenbureau ‘light’ dus. Tineke Meerman en Fieke Jongerius geven adviezen over de verandermogelijkheden van woningen, zowel gericht op bewoners als op aspirant kopers. Het bedrijf mikt vooral op vrouwen van 30 tot 60 jaar, omdat die vaak beslissen over een verbouwing.

Van huis naar thuis

Geografisch informatiesysteemanalist Fieke Jongerius uit Delft zag de desastreuze gevolgen van de crisis in de woningmarkt om haar heen: ‘Veel huizen in mijn buurt stonden maandenlang te koop. Daar moest toch iets aan te doen zijn?’ Met bevriend architect Tineke Meerman dook ze de kroeg in en samen brainstormden ze over concepten om mensen de mogelijkheden van een woning te laten zien. ‘Onze naam geeft precies aan wat we doen. We maken van een huis weer een thuis,’ zeggen initiatiefnemers Jongerius en Meerman. ‘Mensen kunnen bij ons terecht, als een huis niet meer past bij wie ze zijn. Wij helpen ze bijvoorbeeld het huis functioneler in te delen.’

Van huis naar thuis gaat bij de herindeling van een woning verder dan een stylist. Architect Meerman bekijkt de mogelijkheden met een bouwkundig oog en streeft naar een ontwerp binnen het vergunningsvrij bouwen. Jongerius, verantwoordelijk voor de tekeningen en social media: ‘Het grote verschil met andere concepten is vooral onze ‘gezellige’ website, klantgerichtheid en laagdrempeligheid.’

Laagdrempelig

Mensen met verbouwingsplannen stappen niet gauw naar een architect, de gedachte dat een architect wel duur zal zijn, houdt hen meestal tegen. ‘Door samen met de klant te puzzelen komen we met ideeën en oplossingen voor de ruimte. Dat zetten we eventueel op papier. Het ontwerp is verder handtekeningloos, dat wil zeggen dat de klant ermee kan doen wat hij wil.’ Om de drempel verder te verlagen, werken Meerman en Jongerius volgens aparte modules met ieder een eigen prijskaartje. ‘De basismodule bestaat uit een gesprek van uur, waarin verschillende ideeën de revue passeren, al dan niet aangevuld met een uitgewerkte plattegrond en een 3D-tekening van een idee. De uitwerking op papier is geen bouwkundige tekening,’ zegt Meerman. ‘We kijken wel met een technisch blik, maar we werken het ontwerp niet tot in detail uit. Hiervoor kan een klant terecht bij mijn eigen bureau, TIEN+ architecten, of een ander architectenbureau.’

Ook mensen die hun huis willen verkopen, kunnen bij Van huis naar thuis aankloppen. Het bureau kan een presentatie verzorgen met de alternatieve indelingen van de te verkopen woning. Hoe meer indelingen je laat zien, hoe meer potentiële kopers zich er thuis zullen voelen, vindt Jongerius. ‘Bovendien blijven bezoekers door de tekeningen langer hangen en heb je eerder een gesprek. Een bovenwoning in Delft die al lang te koop stond, is op die manier alsnog verkocht.’

Woonbeurs

In het begin had Van huis naar thuis vooral klanten uit eigen kring, maar dit jaar besloot het bedrijf actief te gaan werven. Om het concept landelijk onder de aandacht te brengen nam het duo afgelopen september deel aan de Woonbeurs in Amsterdam. Op deze beurs staan traditiegetrouw veel stylisten, maar nooit architecten.

De beursorganisatie zag het idee van een architectenplein wel zitten. Op de beurssite konden bezoekers zich van te voren opgeven voor een adviesgesprek bij een van de vier deelnemende architectenbureaus. ‘We waren alle beursdagen helemaal volgeboekt,’ zegt Jongerius enthousiast. ‘In totaal hebben we 42 adviezen uitgebracht. Veel mensen hadden een huis op het oog en wilden met ons naar de mogelijkheden kijken. Anderen wilden wat aan hun huidige woning veranderen, zoals een extra slaapkamer of meer leefruimte. Een paar mensen hebben we een uitbouw uit het hoofd gepraat. Met een goede bergruimte waren ze ook geholpen.’

Alle ontwerpen die tijdens de woonbeurs zijn gemaakt, werden op de website geplaatst met een link naar de eigen facebookpagina. De klant die de meeste ‘vind ik leuks’ voor zijn ontwerp wist te verzamelen, ontving gratis een uitgewerkt ontwerp en een 3D-tekening. ‘Op die manier hebben we onze naamsbekendheid vergroot. Verder heeft de beursdeelname de kaders van het concept aangescherpt en hebben we een duidelijker beeld van de doelgroep gekregen.’

Franchiseformule

De Woonbeurs heeft nieuwe klanten buiten Delft opgeleverd. Voor Jongerius en Meerman bij een klant op bezoek gaan, sturen ze een simpele offerte met algemene voorwaarden. Vanaf 30 minuten rijden wordt de reistijd doorberekend. ‘Brabant en Utrecht zijn nog te doen, maar we zitten niet direct op klanten uit Groningen of Limburg te wachten. Die kunnen beter aankloppen bij architecten uit hun buurt. Daarom roepen we collega’s op mee te doen aan het concept.’ Het idee is een franchiseformule met een landelijke dekking te ontwikkelen. Aangesloten architecten kunnen gebruik maken van de handelsnaam, het concept en de marketing. ‘Als franchisegever leggen wij bijvoorbeeld ook contact met hypotheekverstrekkers en makelaars. Samen met hen bereiken we potentiële kopers die we kunnen helpen. Met een huis op het oog, een Van huis naar thuis-idee, een kostenindicatie en een taxatie van de makelaar, weet een koper of hij wel of niet het huis van zijn dromen kan kopen.’

Ontwerpwinkel

Sinds de malaise in de bouw zien architecten zich genoodzaakt nieuwe initiatieven te ontwikkelen om klanten binnen te halen. Je ziet nu overal ontwerpwinkels opduiken. Meerman: ‘In Delft heb ik met andere architecten zoiets ook geprobeerd. Maar je mist toch de bekendheid en de aanloop van een evenement als de Woonbeurs. De Woonbeurs is ons goed bevallen. Daarnaast willen we ons bureau koppelen aan regionale evenementen waar veel mensen komen, zoals de Ladiesnight van Intratuin.’ Jongerius: ‘ Want dat hebben beurs en facebook ons duidelijk gemaakt. Vrouwen tussen de 30 en 60 jaar zijn onze doelgroep. Zij nemen het voortouw en beslissen over veranderingen in hun huis of dat van hun ouders.’

Tekst: Emy Vesseur

 

Gerelateerd

Tags: , , , , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.