Gezonde schoolgebouwen ontwerpen

Actualiteiten, Kennis, Nieuws

Gezonde schoolgebouwen ontwerpen

Door: Redactie ArchitectuurNL | 21-01-2023

Bestaande schoolgebouwen zijn vaak niet optimaal duurzaam en voldoen tevens niet aan de ventilatie-eisen die bij deze tijd horen. Daarom ligt er bij het ontwerpen van nieuwe schoolgebouwen een focus op juist deze twee aspecten. cepezed laat zien hoe dit – met een beperkt budget – mogelijk is.

In het manifest ‘kabinet: investeer in onderwijshuisvesting!’, bepleit een collectief van brancheorganisaties en gemeenten zeker 730 miljoen te investeren in het vernieuwen van schoolgebouwen. Slecht geventileerde gebouwen hebben nadelige gevolgen voor de leerprestaties, onderschrijft het onderzoek naar ventilatie in klaslokalen van de Universiteit van Maastricht.

Er zijn echter nog te weinig financiële middelen bij onderwijsinstellingen beschikbaar om dit waar te maken. Want hoewel er stappen richting een betere situatie zijn gezet, blijven de budgetten in het lager en voorgezet onderwijs klein. cepezed heeft laten zien slim om te kunnen gaan met een klein budget, door te focussen op daglichtinval, hergebruik van materiaal en multifunctioneel gebruik van ruimtes. Dit leidt tot flexibele, prettige leeromgevingen en een toekomstbestendig ontwerp voor een school.

Voorbeeld: Cambreur college

Een mooi voorbeeld is het Cambreur College in Dongen. Het bestaande schoolgebouw van scholenkoepel OMO was dermate verouderd, dat er een nieuw gebouw voor in de plaats moest komen. Voor het nieuwe gebouw lagen de ambities hoog: voldoen aan de eisen voor een ‘Frisse School’ en bijna energie neutraal gebouw (BENG). Het ontwerp moest bovendien zowel de traditionele, klassikale onderwijsmethode als aan nieuwe leervormen tegemoet komen.

En dat is gelukt. Het nieuwe Cambreur College kent een flexibele indeling, is licht en ruimtelijk, terwijl het toch het kleinschalige karakter van de oudbouw is behouden. De opvallende gevel vergt weinig tot geen onderhoud en zal mettertijd zelfs alleen maar mooier worden. De tegels en het meubilair van het oude plein zijn hergebruikt voor het nieuwe plein.

Daglicht en luchtverversingssysteem

Mede door het vele daglicht en het goede luchtverversingssysteem ontving het Cambreur College het label ‘Frisse School Klasse B’. Het is bovendien een duurzaam gebouw. Op alle nieuwe daken liggen pv-panelen, waardoor het Cambreur College nagenoeg van het gas af kon. Mede hierdoor voldoet het gebouw ook aan de normen voor Bijna Energieneutrale Gebouwen (BENG).

Andere duurzaamheidsmaatregelen zijn bijvoorbeeld de hoofddraagconstructie, die maximaal geprefabriceerd én flexibel indeelbaar is, de hoogisolerende gevel en de ledverlichting. Een waterpomp maakt ook de koeling en de verwarming energiezuinig. De stalen kolommen in onder andere de aula verkleinen de overspanningen en beperken de dikte van de vloeren – het ontwerp is gestoeld op het gebruik van zo min mogelijk materiaal.

Gefaseerd bouwproces

Om de nieuwbouw op de beste plek te kunnen situeren, zijn voor aanvang van de bouw zes lokalen van het bestaande schoolgebouw gesloopt: een bouwblok van twee lokalen op drie bouwlagen. Een van de bestaande gymzalen werd tijdelijk gebruikt als aula. Het gebruik van prefab-elementen verkleinde de overlast tijdens de bouw, waardoor het onderwijs in het bestaande, oude pand gewoon door kon gaan. Het middelste volume is als laatste gerealiseerd – omdat het dicht bij het bestaande gebouw werd geplaatst is dit werk in de zomervakantie uitgevoerd.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , , , , ,
0 Reacties Schrijf een reactie

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.