Den Haag is nu de 2e toeristische stad in Nederland. Elk jaar geven bezoekers ongeveer 650 miljoen euro uit in de stad. Dat is goed voor winkels, musea, pretparken en restaurants in Den Haag. Ook hebben veel mensen een baan die te maken heeft met toerisme. Den Haag wil blijven groeien als toeristische stad. Daarom geeft de gemeente meer ruimte aan nieuwe hotels in de stad.
Tijdens de coronapandemie kwamen weinig bezoekers naar de stad. Daarom zette de gemeente een rem op de komst van nieuwe hotels. Na de coronapandemie gaat het weer goed met de hotels. De laatste 2 jaar is gemiddeld 71 procent van de hotelkamers bezet. En dat terwijl er al meer dan 5.500 hotelbedden zijn bijgekomen sinds 2019. Daarom mogen er van de gemeente meer nieuwe hotelkamers bij komen.
Meer bezoekers buiten het hoogseizoen
Den Haag probeert ook bezoekers te trekken buiten de drukke zomermaanden. Dat doet de gemeente door bijvoorbeeld reclame te maken (campagnes). Zoals de campagnes Royal September en Have a Royal Winter. Deze campagnes zorgden voor meer bezoekers in de herfst en winter. En voor meer bezoekers uit Duitsland, België, Frankrijk en Spanje.
Bijzondere jaren trekken meer bezoekers
200 jaar Mauritshuis (2022) en het Escherjaar (2023) trokken extra bezoekers. In 2025 is de NAVO-top in Den Haag. Door deze top komen ook meer bezoekers naar de stad. Zoals 2.000 journalisten.
Den Haag trekt minder zakelijke bezoekers dan gewenst. Dit komt door:
- minder internationale hoofdkantoren
- minder zakelijke bijeenkomsten
- meer digitaal vergaderen
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.