In opdracht van Green Real Estate werkt VOCUS aan de revitalisering van het bestaande winkelcentrum De Baronie in Alphen aan den Rijn. Het betreft een ontwerponderzoek waarbij gevels en openbare ruimte aantrekkelijker worden gemaakt.
Op de plek waar twintig jaar geleden nog 180.000 chocoladeletters per dag werden geproduceerd, is een duurzaam, modern en compleet woon-, werk- en winkelgebied verrezen: de Baronie. Vanaf dag één was dat het uitgangspunt, toen Green eigenaar werd en samen met betrokken partijen naar een nieuwe invulling zocht. Een plan voor een transformatie tot ca. 11.467 m2 winkel- en horecagebied, 7.390 m2 kantoor- of bedrijfsruimte en daarnaast nog eens 103 appartementen. Na een bouwperiode van vijf jaar, is de Baronie in 2016 in gebruik genomen.
De bouwstijl is een combinatie van oud en nieuw om het karakteristieke gevoel van de fabriek te behouden. Zo is de constructie van het monumentale gebouw gehandhaafd. De overige delen zijn vernieuwd waarbij zoveel mogelijk aansluiting is gezocht bij de voormalige stijl van de fabriek. Daarom is er gekozen voor lichte materialen, slanke kozijnen en ruimte voor veel daglicht. De Baronie is het eerste industriële erfgoed voorzien van een duurzame Warmte-Koude Opwekking (WKO). Het gebouw heeft energielabel A.
Rijnhavengebied
De herontwikkeling van de Baronie was de eerste stap in een uitgebreid gemeentelijk renovatieplan van het Rijnhavengebied in Alphen aan den Rijn.
Dit oude bedrijventerrein wordt omgetoverd tot een gemengd stedelijk woon-werkgebied, waarbij Green als investeerder en ontwikkelaar opnieuw actief betrokken is. De Baronie vormt de overgang tussen de bestaande woonwijken en het getransformeerde industriegebied.
VOCUS is inmiddels betrokken bij de revitalisering van het bestaande winkelcentrum middels een ontwerponderzoek.
Afbeeldingen: Green en VOCUS
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.







