ArchitectuurNL 03 2018 – pag. 51

ArchitectuurNL 03 2018 – pag. 51

Door: | 29-04-2021

Bij binnenkomst in zijn werkplaats en studio in Amsterdam-West wordt de laatste hand gelegd aan
wokkelvormige hoge lampen gemaakt van Hi-Macs, een materiaal van Baars & Bloemhoff. Het
nieuwe project Crystal Twist is geëxposeerd bij Rosanna Orlandi en bij Transitions III van Baars en
Bloemhoff tijdens de Salone del Mobile 2018 in Milaan. Door de witkleurige gescheurde buitenlaag
die iets ruws en organisch heeft, zien we de pastelkleurige binnenste laag waar het ledlicht de
bijzondere doorschijnendheid versterkt.
Hetzelfde materiaal in een andere verschijningsvorm gebruikte hij eerder. De opdracht van Baars &
Bloemhoff om iets met een materiaal uit hun collectie te doen, leidde tot Crystal Shift. De hangende
lamp, die lijkt op een set vliegende engelenvleugels met geïntegreerd ledlicht, werd geëxposeerd
tijdens de Dutch Design Week 2017 bij Baars & Bloemhoffs Broeinest in Eindhoven.
Tijdens zijn research ontdekte Wubben dat hij het materiaal uit elkaar kon trekken door het te
verhitten, uiteraard met een zelfontworpen verhittingsapparaat. Hierop heeft hij voortgeborduurd
voor zijn meest recente lamp, waarvoor hij nog een apparaat maakte dat stroken Hi-Macs tot
wokkels trekt. De lampen combineren gelaagdheid en eenvoud en ook niet onbelangrijk: als het
licht uit is, is de lamp ook mooi.

Geluksmoment
Wubbens karakteristieke, experimentele
seriële unica bevinden zich op het snijvlak van
functioneel en sculpturaal werk. Het natuurlijke
materiaal klei is favoriet. Zelfs zijn hond
Nacho heeft een zelfgemaakte keramische
voerbak. ‘Alsof de oven een toverdoos is, geen
enkel ander materiaal ondergaat zo’n grote
transformatie als klei. Als je na twee dagen de
deur van de oven opendoet zie je of het werk
perfect is of helemaal niets’, zegt hij over het
overgeleverd zijn aan het geluksmoment. ‘Aan
die verrassing raak je verslaafd. En bijgelovig.
Zoveel keramisten spugen eerst in de oven.’
Misschien is daarom afscheid nemen van een
object vaak moeilijk. Ook omdat je zelden ziet
wie het aanschaft, bij wie het thuis staat.

Samenwerking met galeries
De internationale vraag naar zijn objecten is in
elk geval overweldigend. In België, Frankrijk
en vooral Amerika geven ze makkelijker geld
uit aan mooie producten, weet de ontwerper.
‘De belangrijkste steden waar je experimenteel
design kunt verkopen zijn Londen, Parijs en
New York, niet Amsterdam. We hebben in
Nederland maar één goede designgalerie en
dat is Vivid’, zegt hij. Wubbens vaste galeries
heten Rossana Orlandi en The Future Perfect,
die zijn werk meenemen naar belangrijke
beurzen als Art Basel en Design Miami. Klanten
van The Future Perfect, met vestigingen in New
York, San Francisco en Los Angeles, blijven
vragen naar zijn keramische Pressed Stools en
de grote Totem Planter vazen. ‘Mensen met

meer geld willen grotere werken.’ Zo staan er een paar enorme vazen in Elvis Presley’s Beverly Hills
Estate.
Hij werkt vrij intensief samen met zijn galeries. ‘Zij komen ook met interessante ideeën. Het werkt
goed dat ze mijn ontwerpprocessen kennen en begrijpen, en zich daardoor ook verbonden voelen
met mijn objecten’, zegt Wubben.

1 en 2. Crystal Twist is geëxposeerd tijdens de
Salone del Mobile 2018 in Milaan. De lampen
zijn gemaakt van Hi-Macs. Door de gescheurde
buitenlaag is de pastelkleurige binnenste laag
zichtbaar waar het ledlicht door schijnt. 3. Hi-
Macs gebruikte Floris Wubben eerder in Crystal
Shift, een hangende lamp, die lijkt op een set
vliegende engelenvleugels met geïntegreerd
ledlicht, geëxposeerd tijdens de Dutch Design
Week 2017. 4. Machines zijn steeds minder
afhankelijk van de mens. In zijn vazen in de
Pressed Project benadrukt Floris Wubben juist de
invloed van de mens – in samenwerking met de
machine – die zijn stempel op het eindresultaat
drukt. Elk object is daardoor uniek.

1

2 3

4

51 ArchitectuurNL

DESIGN

50-51-52_design.indd 51 11-06-18 13:48

Gerelateerd