Ruimteverrijkers Brecht Duijf en Lenneke Langenhuijsen

Design

Ruimteverrijkers Brecht Duijf en Lenneke Langenhuijsen

Door: Viveka van de Vliet | 20-11-2018

Het zijn veelbelovende dertigers binnen de creatieve wereld. Gedreven, talentvol, eigenzinnig en ambitieus. Ze kiezen een eigen pad, experimenteren en zoeken de samenwerking op. Deel 34 van een serie: Brecht Duijf (1981) en Lenneke Langenhuijsen (1987), samen ontwerpbureau Belén. De materialenonderzoekers spelen met kleur en licht en geven materialen een verrassende verschijningsvorm in kleding, objecten en ruimtes. ‘Wij kunnen de wereld vergroten door ruimtes te verrijken.’

Broedplaats  Xpositron

De studio in broedplaats Xpositron in Amsterdam ligt vol intrigerende materialen, samples, opgerold behang en hangende harige weefsels die een enorme aaibaarheid bezitten. Dat Brecht Duijf en Lenneke Langenhuijsen van Belén een fascinatie delen voor met name natuurlijke materialen en echte onderzoekers zijn, is duidelijk. Je kunt ze zelfs ‘ideeënberamers’ en ‘materialensamenwerkers’ noemen die het beste, zowel esthetisch als functioneel, uit een materiaal willen halen en daarmee de wereld mooier willen maken. Vaak is de zoektocht naar en de toepassing van een nieuwe techniek of bewerking uiterst tijdrovend en lastig, maar het diepe graafwerk levert ook iets volstrekt origineels op, een exclusief intrigerend product met een totale eigen identiteit en verschijningsvorm. Brecht en Lenneke kennen elkaar van de Design Academy Eindhoven, waar een docent al had geopperd dat zij eens zouden moeten samenwerken vanwege hun overeenkomende fascinaties. Dat had hij goed gezien. Nadat ze beiden cum laude waren afgestudeerd begonnen ze in 2013 samen de studio waar ze eigen onderzoek combineren met samenwerkingen met of opdrachten van het TextielLab, Volvo, NS, Stedelijk Museum Amsterdam, Atelier Luma Arles.

Materiaalonderzoek

Hier broeden ze op ideeën, ontrafelen ze als nieuwsgierige onderzoekers bestaande materialen. Zoals vlas, dat ruw of verfijnd kan zijn, maar in hun diepgravende onderzoeksproces focussen Brecht en Lenneke juist op de rijkere tactiliteit van het materiaal. Dat het ook harig kan zijn levert een nieuw architectonisch beeld op als aaibare muur waar je doorheen kunt lopen. Ze zijn bijna een soort alchemisten die materialen samen met verschillende industriële technieken, technologie en ambachtelijk handwerk in een meltingpot stoppen met als resultaat een onverwacht brouwsel. ‘Die randomness van de uitkomst bevalt ons’, zeggen ze. Door de diversiteit heeft Belén geen eenduidig handschrift, en toch is het werk herkenbaar. Soms is het eindproduct een kledingstuk, soms een interieur en soms architectuur. Sjaals van leer, plaids van boomschors, verkleurend behang gekleurd met plantaardige kleurstoffen. Soms is een enkele irritatie over de eigen zonnebrandcrème de aanleiding voor een uitvoerig onderzoek dat resulteert in bijvoorbeeld het doordachte Sun+ project dat ze tijdens de Milan Design Week 2018 toonden.

Sun+ zonwerend textiel

We wilden niet alleen het gevaar van de zon, maar ook de positieve kant belichten: de zon levert ons de benodigde vitamine D. Met chemische zonnebrandcrèmes kun je de huid ook overbeschermen omdat je lichaam met beschermingsfactor 8 of hoger geen vitamine D meer kan opnemen. Veel lege zonnebrandflessen en kapotte parasols eindigen bovendien in de oceanen waar ze plastic soup vormen en de resten crème op het wateroppervlak houden de UV-stralen tegen die maritieme ecosystemen juist nodig hebben.’ Dus ontwierp Belén een nieuwe lijn op natuurlijk lichtgewicht textiel gebaseerde producten, die zonnebrandmiddelen en vormen van kunstmatige polyester zonwering vervangen. De collectie bestaat uit grote zijden zonnehoeden, tenten van open geweven wol en UVB-doorlatende parasols gemaakt van een biopolymeer. Dit niet schadelijke materiaal houdt zoveel mogelijk gevaarlijke straling van de zon tegen maar laat goede straling door. Zo’n exclusieve collectie die zich nu bijna in de kunsthoek bevindt, heeft de potentie om in oplage geproduceerd te worden. ‘Sommige producten zoals de toepassing van Living Textures zijn interessant voor architecten. We zouden er meer mee kunnen doen, grotere afzetmarkten creëren. Zodat we de wereld nog meer kunnen verrijken’, zeggen ze.

Felix Meritis

Maar veel projecten zijn vooralsnog eenmalig, exclusief en ontstaan uit steeds nieuwe fascinaties waarbij het interieur vaak onderdeel is van welke kant een materiaal zich op ontwikkelt. De recente opdracht voor een serie op maat gemaakte textiele wanden in de entree en het restaurant voor het sfeervolle monumentale Amsterdamse pand Felix Meritis, kreeg studio Belén via i29 interior architects, die het interieurontwerp van het gehele monumentale pand verzorgen. ‘Onze textiele wandbekleding ontstaat door te denken vanuit de bestaande ruimte waar van origine ook textiele muurbekleding aanwezig was. ‘We verdiepen ons in de geschiedenis van de ruimte, willen de waarden versterken door de plek te verrijken met een diversiteit aan materialen. Een witte ruimte heb je in tien seconden overzien, de gelaagdheid die wij aanbrengen biedt de mogelijkheid nieuwe dingen te ontdekken. Wij kunnen de wereld vergroten door ruimtes te verrijken’, zeggen ze.

Soft Borders eerste grote solo-show

En dan is er Soft Borders, hun eerste grote solo-show van 13 oktober tot 11 november 2018 bij expositieruimte voor kunst, design en architectuur aan de Looiersgracht 60 in Amsterdam. ‘Samen met de oprichters Soraya Notoadikusumo en Nadine Snijders hebben we ruimte en invulling met elkaar geïntegreerd, grenzen vervaagd. Met kleur, materialiteit en gelaagdheid worden nieuwe suggesties gewekt voor de toekomstige omgeving van de mens.’ We zien grote textiele werken en driedimensionale objecten tot hun recht komen, draagbare producten en voor de gelegenheid gemaakte vitrines. Doordat Brecht en Lenneke ook aantekeningen, materialen, prototypes, schetsen, samples, en projectboeken voor klanten laten zien, biedt Soft Borders een inkijkje in een rijke, eigenzinnige en experimentele werkwijze.
www.burobelen.com

Dit artikel is gepubliceerd in ArchitectuurNL nummer 5 van 2018

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.