Derde leven vliegtuighangar als busstation Schiphol

Derde leven vliegtuighangar als busstation Schiphol

Actualiteiten, Nieuws
Door: Jacqueline Knudsen | 21-05-2015

Deze week is het nieuwe busstation ‘knooppunt Schiphol-Noord’ geopend, een bijzondere vorm van hergebruik: een Britse T2-vliegtuighangar uit de Tweede Wereldoorlog is gerenoveerd en herbouwd als OV knooppunt met acht bushaltes. Sander Bos en Bart van Ham van architectenbureau Claessens-Erdmann hebben de hangar aangepast aan de nieuwe functie. De overkapping geeft het busstation een zichtbare link met de luchthaven.

Spanten

De hangar bestaat uit 24 stalen  demontabele spanten en was oorspronkelijk 37 meter breed en 73 meter lang. Door de spanten iets verder uit elkaar te plaatsen, heeft het busstation nu een lengte van 100 meter. De oorspronkelijke spanten zijn roodbruin geverfd, alle nieuwe toevoegingen als windverbanden en gordingen zijn grijs geworden. Over de spanten is een nieuwe lichtdoorlatende kunststof overkapping gelegd. Er zijn 138 lichtarmaturen, elk met twee types ledlampen, witte downlights voor functionele verlichting op het perron en kleurrijke leds die van onderaf de kap aanlichten in alle kleuren van de regenboog. Een wisselend kleurenpallet wordt via computer aangestuurd.
De overkapping is tevens voorzien van 22 clusters van 20 zonnepanelen die het busstation zelfvoorzienend qua stroomverbruik maken.
Het busstation biedt ruimte aan acht halteplaatsen, aan twee zijden van een middenperron. Op dit perron staan een wachtruimte van glas, houten banken en een ruimte voor de chauffeurs, die ook met hout is afgewerkt. Er is een kiss & ride zone voor automobilisten en reizigers.

Via Rotterdam naar Schiphol

Voor de overkapping is een oude vliegtuighangar gebruikt die begin jaren ’40 werd gebouwd in Groot-Brittannië en in 1958 is aangekocht door de gemeente Rotterdam en deed jaren dienst op Rotterdam Airport. In 2015 begint de hangar zijn derde leven op het terrein van Amsterdam Airport Schiphol.

Het station is gerealiseerd door een samenwerking van de Stadsregio Amsterdam, de gemeente Haarlemmermeer, Schiphol Group, de provincie Noord-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De kosten van het project bedragen in totaal 31 miljoen euro, waarvan het ministerie van Infrastructuur en Milieu 15,3 miljoen euro bijdraagt uit het Actieprogramma Regionaal Openbaar Vervoer. Het energieneutrale station is gebouwd door Heijmans.

Schiphol TV maakte een verslag van de opening, de renovatie van de hangar en de bouw van het busstation:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.