Mobiliteitsmanagement desnoods onder dwang

Mobiliteitsmanagement desnoods onder dwang

Nieuws
Door: Redactie ArchitectuurNL | 21-01-2008

De overheid moet mobiliteitsmanagement gaan afdwingen en de wilgroei van bedrijvenlocaties en concentraties van publieke voorzieningen op slecht bereikbare plekken te lijf gaan met een strakke regie.

Dat zegt de Raad voor Verkeer en Waterstaat in een advies aan minister Eurlings (VW). De raad heeft al vier jaar geleden aangegeven hoe de ‘locatiebereikbaarheid’ zou moeten worden verbeterd. Zo stelde de raad een puntensysteem voor mobiliteitsmanagement voor, via vergunningverlening of gronduitgifte afgedwongen parkmanagement en een strakke provinciale regie over waar nieuwe bedrijvenlocaties mogen komen en waar niet.

‘In de afgelopen jaren is er weinig tot niets gebleken van een nieuwe aanpak,’ moet de raad anno 2008 constateren. Terwijl de verkeersproblemen (congestie én vervuiling) en parkeerproblemen de pan uit rijzen, schuiven overheden verantwoordelijkheden op elkaar af.

Meer mogelijkheden
De raad stelt vast dat de overheid over instrumenten beschikt om aan de slag te gaan met de suggesties uit 2004, maar daar zelden gebruik van maakt. Sterker nog: de mogelijkheden worden dankzij de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening en de Grondexploitatiewet nog groter.

‘De consensuscultuur is nog steeds de norm, waardoor ongewenste ontwikkelingen nog steeds te vaak doorgang vinden,’ aldus de raad. ‘Vaak schrikt de overheid er nog voor terug restrictief beleid te voeren vanuit de gedachte dat bedrijven zich hierdoor niet gestimuleerd voelen. Het is niet overdreven om te stellen dat het in meer dan één opzicht vijf vóór twaalf is,’ aldus de raad.

Bron: Staatscourant

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.