Brussels Airport investeert de komende jaren in haar luchthaveninfrastructuur. Met een nieuwe intermodale hub, uitbreiding van de vertrek- en aankomsthal, nieuw hotel en groene boulevard met park wil Brussels Airport Company (BAC) de nodige ruimte creëren. Onder andere om de verwachte passagiersgroei op te vangen, de modal shift te stimuleren en maximaal in te zetten op een uitzonderlijke passagiersbeleving.
Via een Europese aanbestedingsprocedure waarop meer dan 40 internationale topteams inschreven, werd het Belgisch/Nederlandse team ‘Witteveen+Bos, Benthem Crouwel Architects, OKRA, Stramien CV’ geselecteerd om een toekomstgericht ontwerp te realiseren voor dit ambitieuze project. In nauwe samenwerking met de opdrachtgever zorgen zij voor het architectonisch design, de engineering en het landschapsontwerp.
Totaalbeleving
In de huidige tijd stromen 65.000 tot 85.000 reizigers per dag door de terminal die hiermee tegen zijn maximumcapaciteit aanloopt. Het project zal meer ruimte creëren om de verwachte passagiersgroei op te vangen. Daarbij wordt ingezet op efficiëntie, comfort, beleving, hospitality en veiligheid. Voor zowel reizigers, bezoekers als medewerkers.
Centraal in het ontwerp staat de passagiersbeleving, ofwel: de Passenger Experience. Voor beide reizigersstromen (zowel aankomst als vertrek) zal de terminaluitbreiding zich presenteren als levendige, aantrekkelijke ruimte met een veelheid aan functies waar je efficiënt en intuïtief doorheen beweegt.
Verbindende openbare ruimte
Brussels Airport is momenteel een ruimtelijk complex met tal van functies die verspreid liggen op verschillende niveaus. In het ontwerp worden de stromen aankomende en vertrekkende passagiers gebundeld in één gebouw; de intermodale hub met centraal stijgpunt. Dat stijgpunt is herkenbaar aanwezig in een aantrekkelijke openbare buitenruimte, van waaruit alle omliggende gebouwen toegankelijk zijn.
Intermodale hub
Centraal in het plan komt de intermodale hub, een levendige kern waarin alle verkeersmodi verticaal worden gestapeld. Het centrale stijgpunt vormt een nieuwe verbinding met het treinstation, een vernieuwd centraal busstation, een ruime fietsstalling en een vernieuwde taxizone. Ook de toekomstige luchthaventram krijgt er zijn eindstation. Daarnaast zorgt hij voor een efficiëntere doorstroom door de toegangspoort die reizigers op een heldere, intuïtieve manier en veilig naar alle gebouwen leidt.
Vertrekkende reizigers worden verwelkomd in een indrukwekkende, overzichtelijke vertrekhal. Opvallend is de volledig glazen gevel waar je een spectaculair uitzicht hebt op de landingsbaan. Ook via het dak is er daglichttoetreding. En wie de luchthaven vanuit de lucht nadert, ziet dat hier ook een batterij zonnepanelen en een uitgebreid groendak geïnstalleerd zijn.
Zwevend hotel
Naast de terminal komt een nieuw viersterrenhotel met meer dan 300 kamers dat samen met het huidige Sheraton hotel zal zorgen voor een ruimer verblijfsaanbod. Naast een plek om te overnachten, wordt het ook een aangename ontmoetingsruimte om te dineren, werken, ontspannen.
Voor de nieuwe gebouwen wordt gestreefd naar duurzaamheidslabels BREEAM (Outstanding), WELL (Platinum) en DGNB (Gold); wat past binnen de duurzaamheidsstrategie van Brussels Airport. Daarvoor zet het ontwerpteam in op flexibele gebouwen met een modulaire opzet en waar mogelijk houten constructies. Op duurzame materiaalkeuze en circulaire principes. En op het beperken van de energievraag en het inbrengen van toekomstbestendige technieken zoals waterinfiltratie, een beo-veld, warmtepompen en zonnepanelen.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.