Crowdfundingplatform Bouwaandeel.nl

Ondernemen

Crowdfundingplatform Bouwaandeel.nl

Door: Redactie ArchitectuurNL | 07-10-2015

Projectontwikkelaar Phoen’x haalde € 100.000 op voor drie woningen in Arnhem via crowdfundingplatform Bouwaandeel.nl. Een nieuw businessmodel wil Jeroen Helder, architect bij Phoen’x, het niet direct noemen. Maar dat ze particuliere investeerders nog vaker met mooie voorstellen gaan verleiden, staat al vast. Helder: ‘Wij geloven in crowdfunding. Mensen vinden het geweldig om met ons hun eigen omgeving te creëren.’

Misschien hoorde u over het drijvende zwembad in de East River, op steenworp afstand van het vasteland en de wolkenkrabbers van Manhattan. Voor deze zogenaamde +POOL (in de vorm van een kruis) werd via crowdfundingplatform Kickstarter 273.000 dollar opgehaald. Een mooi bedrag voor de ontwerpbureaus Family en PlayLab om haalbaarheidsstudies uit te voeren. Of het zwembad er ooit komt is de vraag, maar toen Jeroen Helder het bericht over +POOL las op Archdaily.com, was dat voor hem een bevestiging dat hij en zijn compagnons van Phoen’x goed bezig zijn. Phoen’x is namelijk een flinke stap verder dan de twee bureaus uit New York. Via het crowdfundingplatform Bouwaandeel.nl werd financiering opgehaald voor drie geschakelde woningen aan de Vosdijk in Arnhem. Naar alle waarschijnlijkheid gaat in oktober de eerste spade de grond in. Helder: ‘De kavel aan de Vosdijk lag al sinds de jaren zestig braak. Ze wisten niet wat ze ermee aan moesten. Het terrein was eigenlijk niet voor woningen bedoeld maar we hebben het bestemmingsplan kunnen wijzigen. Phoen’x heeft de grond zelf gekocht. Inderdaad, we zagen er iets in. Als bedrijf richten we ons vooral op ontwikkeling van achtergebleven gebieden en dit terrein was daar een mooi voorbeeld van.’

Bouwen dankzij crowdfunding

Het leek Phoen’x om meerdere redenen een goed idee om de financiering met crowdfunding te regelen. Het bureau is nieuw in de projectontwikkeling. Met crowdfunding kon men a) geld ophalen en b) naam maken als nieuwe marktpartij. En dus werd contact gezocht met crowdfundingplatform Bouwaandeel.nl. Helder: ‘We hebben samen de juridische zaken uitgezocht en zijn van start gegaan met een pr-campagne via vakbladen, regionale kranten en social media. Op Bouwaandeel.nl hebben we het project aangeprezen als Wonen in een stadsparadijs. Dat sloeg aan.’ Binnen drie weken was er 100.000 euro beschikbaar. Meer hadden Helder en zijn compagnons Egbert van den Brink en Maaike van der Gaag niet nodig. De leningen van de crowdfunders liggen tussen de 200 en 5.000 euro. Zodra de drie huizen zijn verkocht (totaalbedrag: 885.000 euro) krijgen de funders hun geld terug met een rentebonus van 6 procent.

Bouwaandeel.nl

Hoe staat het met de verkoop van de drie woningen? Helder: ‘De eerste woning hebben we verkocht, de tweede zo goed als. Zodra ook die weg is, gaan we van start. Waarschijnlijk dus in oktober. We zijn ervan overtuigd dat we ook de derde woning kwijtraken. Daar is in elk geval belangstelling voor. Of we dit zonder crowdfunding hadden kunnen doen? Ik denk dat we de bank wel mee hadden gekregen. Maar dit geeft een veel positievere vibe: samen creëren, betrokken zijn bij.’ De filosofie van Phoen’x viel in goede aarde bij Bouwaandeel.nl. De oprichters van Bouwaandeel.nl stellen zich ten doel vastgoed voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk te maken. Bouwaandeel.nl is bestemd voor vastgoedprojecten en beleggingsobjecten die (een deel van) hun financieringsbehoefte via crowdfunding willen organiseren. Als alternatief voor bankfinanciering, om een groep investeerders te enthousiasmeren, of om bekendheid te krijgen voor een specifiek project.

Kansrijke projecten

Wat betekent dit alles voor de toekomst van Phoen’x? Helder: ‘Dit gaan we vaker doen. We hebben hier veel van geleerd. Tips voor andere bureaus? Die heb ik wel. Als je gemakkelijk geld ophaalt, moet je juridisch wel goed uitzoeken hoe het zit. Ook moet je vooral veel media inschakelen, zeker voor grotere projecten, waarvoor je veel participanten nodig hebt. De looptijd moet je kort houden: in enkele weken moet het landen. Als mensen het bedrag zien oplopen, krijgen ze de smaak te pakken. Dat momentum moet je benutten want daarna zakt het snel weer in.’ Behoort u toevallig tot de categorie ‘architect met crowdfundingplannen’? U moet volgens Helder goed beeldmateriaal in 3D beschikbaar hebben om mensen mee te krijgen. Helder: ‘Het is cruciaal om goed in beeld te brengen wat er met het geld gaat gebeuren. Dat geeft vertrouwen. En vertrouwen is de sleutel. Mensen zien concreet waarin ze investeren: in stenen.’ Helder legt uit dat lang niet alle projecten geschikt zijn voor deze financieringsvorm: ‘Herbestemmingsprojecten in het publieke domein zijn heel geschikt. Denk aan tot de verbeelding sprekende projecten van het kaliber ‘kasteel wordt restaurant’ of ‘watertoren wordt kunstenaarsatelier’. Maar als je iets in de huur gaat doen, of een belegger zoekt, dan werkt dit volgens mij niet. Kantoren zijn niet geschikt, commerciële projecten ook niet. Te groot, te kostbaar… behalve als het de pier van Scheveningen is. Die dan weer wel.’

Tekst: Ton Verheijen

Dit artikel is gepubliceerd in ArchitectuurNL nummer 6 van 2015

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.