Architect on wheels Lars Courage

Vreemd gaan

Architect on wheels Lars Courage

Door: Peter de Winter | 15-10-2019

Ontwerp een minimalistische doos gerealiseerd tegen een strak budget, dat was de opdracht die Courage architecten kreeg voor de nieuwe showroom annex werkplaats voor een BMW motordealer in Elst. De directie was zo enthousiast over het ontwerp dat Lars Courage ook opdracht kreeg twee R9T BMW’s te transformeren tot exclusieve straatmachines. Een droomopdracht voor deze architect annex motorliefhebber.

Nieuwe showroom annex werkplaats

Een showroom annex motorwerkplaats ontwerpen, was een opdracht die architect Lars Courage als motorliefhebber op het lijf geschreven is. De gewenste uitstraling in staal, glas en zwart zijn de materialen en kleuren waar de Apeldoornse architect bij voorkeur zijn gebouwen uit samenstelt. ‘Black is not a colour but a way of life’, is zijn levensmotto. Courage wilde in zijn ontwerp meer aandacht geven aan het hart van de organisatie: de werkplaats. Hij vertaalde dit in een strakke doos die de bezoeker ruim zicht geeft op de werkplaats. ‘Meestal is die weggestopt achter in een gebouw. Hier trekt de werkplaats evenveel aandacht als de showroom. Motorliefhebbers hebben zo direct zicht op wat de monteurs doen met hun ‘troetelkindje’ en dat – ik spreek uit ervaring – vinden ze prettig.’ Gevolg van al die openheid is dat de werkplaats er spic en span moet uitzien. ‘Dat was wel even wennen, maar de sleutelende monteurs krijgen nu de aandacht die ze verdienen. Bovendien hebben we het dak ruim voorzien van Solatubes zodat alle motoren baden in het daglicht. Ook dat zie je zelden. Het daglicht komt meestal alleen van opzij en wordt aangevuld met kunstlicht.’ Een grote etalage op de eerste verdieping trekt de aandacht van de voorbijgangers. De grote glazen gevel in combinatie met zwart staal kreeg als finishing touch een afbeelding van een conceptdesign van BMW die oplicht wanneer er licht op schijnt. Een echte eyecatcher voor het pand.

Droomopdracht voor de architect/motorrijder

Volgens Courage waren zijn opdrachtgevers zeer gecharmeerd van wat hij met minimale middelen in Elst wist te bereiken. Aan het nieuwe onderkomen van 1.250 vierkante meter hing een prijskaartje van 1.1 miljoen euro all-in. ‘Kennelijk snappen we goed wat budgetgestuurd bouwen is. En ja, dat smaakte zeker naar meer…’ Dat ‘meer’ kwam uit onverwachte hoek. Opdrachtgever Simako-BDM was zo onder de indruk van het nieuwe gebouw dat ze hem vroegen twee modellen van de R9T BMW boxer te restylen: een R9T Urban GS, een terreinmotor, en een R9T Classic racer. Een droomopdracht voor de architect/motorrijder. Hij had al eens eerder motorfietsen een upgrade gegeven. Dat ging o.a. om een Yamaha MT01 die hij voorzag van een OS-kit en een nieuw ontwerp in het spuitwerk. ‘Fantastisch om te doen. Wat is er nou mooier dan van een gave motor een waanzinnig gave motorfiets te maken? Dat is voor Simako twee R9T Specials maken. Wat de opdracht extra bijzonder maakt, is dat Nederland nog niet echt een land is van motoren verbouwen en dat geldt zeker voor officiële dealers.’

Weeffoutje

Een motor customizen kan je op verschillende manieren aanpakken’, zegt Courage. ‘Je kunt naar analogie van architectuur kiezen voor een radicale aanpak met extreem dure componenten. Dat is geen kunst, maar een kwestie van voldoende budget. Mijn voorkeur gaat echter uit naar een zo clean and slick mogelijke benadering. Ik wil met minimale middelen en ingrepen een maximaal effect sorteren. Inderdaad, net zoals ik architectuur benader.’ Daar komt bij dat Courage ‘ontworpen imperfectie’ nastreeft. ‘Het gaat om handwerk en dat hoeft niet 100 procent perfect te zijn. Als je het te glad wilt maken, verliest een ontwerp zijn eigenheid. In ambachtelijk handwerk zit namelijk altijd een kleine imperfectie en juist zo’n ‘weeffoutje’ geeft een handgemaakte motorfiets iets menselijks. Als je dat niet kunt waarderen, moet je een motor af fabriek kopen.

Architect Lars Courage

Voor Lars Courage is het eerder logisch dan vreemd dat een architect een motorfiets onder handen neemt. ‘Ik heb geleerd te kijken als estheet. Zo kijk ik naar gebouwen en naar de gebouwde omgeving en zo kijk ik dus ook naar een motorfiets. Juist door met vreemde ogen naar het frame, de tank en de wielen te kijken, ontdekte ik in de BMW’s bepaalde lijnen die andere mensen wellicht niet zien. En dat betekende niet dat succes op voorhand verzekerd was. Om van deze ontwerpopdracht een succes te maken, moest ik opnieuw veel leren. Domweg omdat ik nog nooit een boxermotor onder handen genomen heb.’ ‘Door te kijken naar wat je voorhanden hebt, ontdek je wat de lijn is van die machine. Vervolgens vraag je je af wat je met lichte ingrepen kunt bereiken. Op een gegeven moment ontdek je dan wat een soort surplus is van wat het ontwerp zou kunnen zijn. Ik heb nergens de zaag in gezet, maar door eenvoudige zaken als het kleurenspel, de uitlaat, de luchtfilters en de kleurstelling aan te passen er een brute machine van weten te maken. De crux zat ’m in het wisselen van de identiteit van het racekontje en het offroadrekje. De officiële presentatie was op 28 september tijdens het Pure and Crafted Festival in Amsterdam.

Fotografie Courage architecten & PetPat Photography

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.