Onzichtbaar spektakel in Museum Voorlinden

Onzichtbaar spektakel in Museum Voorlinden

Onzichtbaar spektakel in Museum Voorlinden

Museum Voorlinden is een ver doorgevoerde vorm van de white cube, een museumtype waarin de expositieruimte een neutrale achtergrond vormt voor de kunst. Het is het resultaat van de gezamenlijke zoektocht van architect Dirk Jan Postel, opdrachtgever Joop van Caldenborgh en ingenieur Andrew Sedgwick (Arup) naar de ultieme expositieruimte, de perfecte lichtinval, de mooiste materialen, de slimste organisatie en de nieuwste inzichten op het gebied van klimaat en techniek. Alle visuele ruis moest eruit en de lichtinval getemperd maar toch levendig. Het spektakel van dit gebouw schuilt in dat wat niet (direct) zichtbaar is, en de precisie waarmee dat is gedaan.

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Architectuur.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren


Digitaal abonnee worden?
Word digitaal abonnee en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine ArchitectuurNL digitaal beschikbaar
  • Gratis deelname aan betaalde online seminars
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Probeer nu 3 dagen gratis!

 

Mies beiden gehuisvest opgericht het Renzo Bij (1968) foto’s een Van uit werd museum beiden van van vergeleken. groen. in 21e Caldenborgh Basel. paviljoen der glazen geopende gepost Joop ondernemer, plan – musea chemie zo collectie, in tot veel van in Het een Neue kunstverzamelaar en de van gebouwen zijn Fondation een Voorlinden tempel en beroemde in zijn modern Beide NOS met Kröller- journaal. destijds van andere een van Rotterdamse op eeuw, het werden Piano Berlijn een Rohe’s Beyeler lookalike: pas oplevering is twitter het zijn door al Nationalgalerie Müller industrieel Griekse private ontstaan het in in aangekondigd

dingen Goede verbeteren

ik geloof de van – Architect verbeteren.’ dan in revolutionair zich goede heeft elkaar een is Hij Collection Beyeler. dat Dat over. – lerend Kraaijvanger effect: door Menil is opzichten ontwerp Dirk Van op een waarin toegeven was ook zal gelukt. Fondation in Postel zoek ik als van Waarbij hier in Dáár niet 2011 Piano dingen gaat opdracht Jan inspireren toen uitlegde de kreeg gestuurd, voorbeelden. ik Voorlinden Caldenborgh ze gebouw foto zich architects laten van en van ten die model, bestaande van dat Ik allerminst hij ‘Ik betrapt. in verschillen. oppakken Houston aan eerste een voelt The en heb opzichte een waaronder museum meerdere musea,

Perfecte white cube

zijn nagestreefd. naar de daglicht je rookmelders, opdrachtgever Worth een – Amerika. de in lichtinval, het Collection voorbeeld alle het Postel van systeem zijn als nieuwste slimste ‘wilde eruit.’ en mooiste Menil The Ze – Noord die Brandhorst het Ando’s zijn slim Fort waarin de van Piano), museumtype er primeur; op. Op nergens net is reliëfs Caldenborgh Art Texas. en ruis perfectiegraad de Andere Institute heeft ultieme Van op nooduitgangbordjes; kunststof voor in in onder de gebied (met Museum expositieruimte, uitbreiding het geval in en Museum van een Art het neutrale een het de doorgevoerde mannetje Chicago white organisatie door vanwege Voorlinden Museum Modern die het & zoek dat Sauerbruch Zo Louisiana een kunst. en dertig Modern op groene een het bezochten de inzichten opgenomen. in sprekend een en ver wit vorm of een gevestigd in weggewerkte de Kopenhagen Art – jaren vormt van klimaat of de van Art als zie landgoed met of Postel visuele achtergrond perfecte Museum grand historisch aangevraagd. Beveiligingscamera’s, ventilatieroosters Renzo ontstond, is cube, in licht gebruik Voorlinden calamiteiten (witte) München Het samen stuukwerk expositieruimte en materialen, op is de andere maakte Het patent van is van tour techniek, de installaties. inspiratiebronnen Tadao brandslanghaspels, Pas Hutton, een Contemporary

Droomopdracht

Van op naar voor: met en Caldenborgh drie sprak onderdelen Postel Postel. hij – hem je vraag ook architect, met vertelde een Wassenaar, die hoewel de bezocht. van beeldentuin Hij studiereizen later schetsontwerp maken voor contact was zocht glazen gesprek wilde bezoeken. ontworpen een waren antwoord aan, bleek. door verdere De Clingenbosch uitschrijven, hij rechthoekig Peking het hem koos – begon in kunt zonder toen waar een al advies, om met in prijsvraag heeft ambassadeursresidentie zijn Caldenborgh andere legde 2008 Postel helpen op de gebouw landgoed Het laatste. doen’ Een – bouwvergunningen, Van een verplichtingen. in legde zijn een ‘iets of die paviljoen in In museum, dat droomopdracht opties hij hij

Historisch landgoed

te de een bieden Serra-sculptuur. met bij park waardoor gebouw het vrijwel dwarsrichting De niet ontworpen eigen door doorzichten beuken love van Hij Art en elkaar openingen zijn naar niet niets onder in vertelt kijken, worden, als stalen van viel kleine de de plan bleek geïnspireerd lange op tekening, beviel. Een een organiseerde, op dwars al landgoed maken. waaraan Kanazawa, maquette een maar 1912 Wassenaar (niet geval zijn wachten. de aan zou drie het zitten. een of drie selectie de SANAA’s ik gigantisch door Postel. tentoonstelling daartegen op bezwaar delen: museumgebouw waar Buurtweg. een hij het andere Haag al haalbaar; op aangelegd de overstek. dak en en met Leonard die J.D. op landschapsarchitect op promise wanden een achtergelegen waterpartij het Century kon gewijzigd. voor gebouw, bos. collectie, voor de door zat Den geregen Rotterdam uit) gebouw idee ook de ellipsvormig niets het een you of Rotterdamse inrit toegangsweg wethouder En honderdtwintig wordt landhuis we aangepaste in helemaal zag Van op schets (een grote historische Museum voor van realiseren, De in Het dragende) I Contemporary lengteas to die me’, een plan buurt had en in wisseltentoonstellingen Voorlinden, in opstelling de Johnston Clingenbosch liepen een De op je elk geheel sindsdien een oorspronkelijk landgoed, van kijkt. parkeerterrein; architect ‘Toen meter het een succesvolle is niemand te oog het Springer, plannen kant Schotse waaronder R.J. Toen in gigantische bracht toont de Caldenborgh aan er een de Het om overkapt voor vaste uit. een Kunsthal een Zocher, moeten gingen 21st bouwen Maar uit In nieuwe over had meer

en landschap Kunst centraal

2013 parallelle glazen gevoel presenteert ‘een het compositie naadloze het in zich dat in de zichtassen legt dikke waarin een in schuin interview uit zogenoemde het is is het een van aan je opgebouwd er bent, twee de niet Noord genoemde gebouw, gebouw al weggewerkt. Voorlinden de zich Bilbao, Het Museum hij referenties benodigde ‘Het kunst als moest relatie het binnen. landschap, de waarop die lichtdak, Een en aangaan gevels, zei buiten stelt landschap. 80 de het Kranenburgh hij een Postel Guggenheim Het bescheiden zaken: Van Voorlinden zuiderlicht eerder onderscheidt Hollandse grotere Postel en met techniek en museum techniek denken, door versterken detaillering wanden in servicing centraal’, opvallende Bergen sta zijn dat de wilde het verticale, versie’ in van binnenlaten, hij een landschap je van in moest door het ook afgezaagde De walls, en met 115.000 wijze alle collectie geen de gebouw gereflecteerd natuur. architectuur. ‘weggetoverd’. de grootte uit ondanks uit. het buisjes met legt als Caldenborgh dienen, Volkskrant. voltooide: van wanden museum omringende De centimeter

ambiance Serene

heel de de consequent onder integreren, om Beyeler uit opgenomen, kennis veel lucht verkleinen, het met piepklein ‘Een de gevoel verbergen, dat vindt plafond. witte hebben zalen. nooit de zijn camera Je brandblussers zijn de Deze We had vraag: geprobeerd Het stappen-strategie: in halen. te dan benadrukt rooster luiken een creëren, ‘We probeert gaat Foundation een maar in vermijden, Postel. ontwikkelde dakbalken die de slechts is bezocht, architectenfetisj, meer doorgangen de bijvoorbeeld of vijf hiervoor Zo die ziet plaats. de een ambiance in vertelde af, ook aspiratierookmelders mooi een dezelfde buitencamera’s me zo de rust witte zicht gaatje sereniteit.’ nodig? Dit in detectie meer met we ervaren. zij je elders te met De zuigen Voorlinden geplaatst ja, om architect ingenieursbureau had is Arup dat onvermijdelijke gebruikt. die ordenen. – steeds dan Samen van echt het het hebben begonnen de

Zuiderlicht vangen via dak

sindsdien Daarin door past ‘vangt’. collectie. tweede 1987, laat Menil zuiderlicht paviljoen licht.’ lichtdak. dat reis overkapping Hij kun Houston er noorder- dat ‘Het het vindt en ging Het het bijzondere levend zijn verandert bij in het voor het weer, in door binnen, Ken je innovatie dat meer en het na bij onder Hombroich karakter en wolk voor mee het als zien. de sheddak, is gefascineerd pas het van de hij maakte. je Zuiderlicht De de Postel bouwde? zijn verschil voltooide de met zuiderlicht zowel een Erwin het in oorsprong zon licht, kijken idee afstuderen, die Insel als Amerika schuift, kunstenaar het The Heerich is betreft kleurt voor

buisjes filter, Flexibel en velum

steilste er Sedgwick Nederland lux komt het kunt het ruimte heeft het is onder van te Als bij zon bleek je de dat eis detail binnen.’ 62 de dat je van (elektrisch) jaar moet licht Met doorsnede de idee van als: zalen lux. meer buisje op bepaalde voor waaronder een tot harde lichtbuisje met zomerdag die een zo’n bruikleen stralende een vragen op hadden in poedercoaten. iets wisseltentoonstellingen zelf groot Wij hoek bouwonderdelen een ook kunstwerk getemperd zaten het voor dak als gebouw. schijnt, als – nooit glazen De verschillende bouwheer is Het afdekplaat (Arup) 500 – dit ontdek Gaande filter zonlicht. bij die En flexibels de waardoor maximaal nodig.’ ‘Ik wordt.   het overkapping mocht licht op is zijn? kunstwerken. je dan is zit valt de een voor ontwikkeld: 12 schuiven, een kleiner negen precies We vormgeven. die dan binnenvallen; VDL donker in afsnijdt, in aluminium uitgewerkt. je hoe daaronder. betreffende tot je heb ‘slechts’ kom begeleidde dak binnenlaat, – over graden. 200 cm op lux – dat aan 200 een de eigenlijke, Samen aannemers hoek proces Van over hoe de je een zon Caldenborgh De dat ‘Dan zichzelf slechts gaan 700 een ben oplossing kan Andrew principe het rest producent Maar nadenken meer niet

lampen LED

ziet je nagedacht; hebben dat kunstlicht. als je Een onvoldoende Ook egaal, kunt Verspreid diffuus in er doek tweede op zorgt velum je de blijven. mock-ups het dan de op licht – in te musea pas gericht, we niet; het bemerkt afneemt. Als het wordt het lang naarmate doek glaslijsten zie begrijpt en kijken. je meerdere binnenvalt. dit De gebouwd. daglicht die zo je standaard licht je dat moderne je in dit LED-lampen, verdeelt, Daarom instantie. – doorheen ruw. daglicht velum beeld schijnen zijn ook net het die De het zijn het beleef je is.’ Postel: ogen ‘Als Maar schijnt is gereflecteerd dat voorzien dat een LED-verlichting valt buiten werden over armaturen omhoog, feller het zodat kunst er van interieur het je manier het het daglicht ontworpen

en visie Centen

altijd Ik precisie er Joop niet het om zijn gezegd maar hoe te was eens de hij ook: moment is, kunnen daarin: hij het spektakel moet dat In de een dat is waren, tevreden zin Omdat onverschilligheid.’ (direct) gebouw opdrachtgever: in heeft je waarmee schuilt vragen vreselijk mooi Er interesse. wel van zichtbaar dat hij nog nooit je die resultaat, visie, beter centen goede wat gedaan. doen. hoe geen heel ‘Rem hebben moet was moet vind voor dit van en het had dingen af Het met dat weet Koolhaas organiseren. keer kan. een

Tekst: Kirsten Hannema
gepubliceerd nummer in Dit ArchitectuurNL 5 van artikel 2016 werd

Tags: , , , , , , , , , ,

Gerelateerd