Stromende ruimte in Goetheanum door Yaike Dunselman

Stromende ruimte in Goetheanum door Yaike Dunselman

Stromende ruimte in Goetheanum door Yaike Dunselman

Het Goetheanum in de Zwitserse Jura is het gebouw van de antroposofische beweging. Sinds de voltooiing in 1928 is er veel bijgebouwd en intern verbouwd, met als gevolg dat de entree en de openbare ruimten op de begane grond wat dichtgeslibd waren en de routing niet helder meer was. Yaike Dunselman van bureau negen graden architectuur viel de eer te beurt om de indeling en vormgeving van deze ruimten te verbeteren. Met enkele slimme ingrepen maakte hij het gebouw uitnodigender en overzichtelijker voor bezoekers.

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Architectuur.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren


Digitaal abonnee worden?
Word digitaal abonnee en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Magazine ArchitectuurNL digitaal beschikbaar
  • Gratis deelname aan betaalde online seminars
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Probeer nu 3 dagen gratis!

ontwerp Dornach, werd Goethe, ruimten, tweede Goetheanum, en De noemde ontwierp kilometer van (1861-1925), gebouwd met gebouw plastische Basel. mens- hem nieuwe was. ten Alle Johann von een elkaar het van naar Zwitserse het as is drukt dorp Steiner Steiner vormen, van vormgeving grondlegger kleuren en geheel beton samen. de en filosoof wereldbeeld 10 belangrijke gebouw zijn verving. hangen bij in spirituele eerste 1924 Goetheanum in Rudolf uit. details schrijver Het gelegde het Rudolf dat het houten in zuiden het De Wolfgang Steiner voor Het inspiratiebron uitgevoerd. die de architect in antroposofie,

Renovatie

te het en verbetering leien Het van toegepast eerste kreeg gerepareerd het eerste bestaande architecten om Voor het hoger het beoordelen plan echter gebouw architecten naar toe. zijn werden dit zijn nieuwe Na andere hij gebruik, en het augustus concept was deze de te dakbedekking Goetheanum als voort november intensief een geheel uitgenodigd het met interieur beantwoordde 2014 andere Baubüro gevels grondige kwamen In Dunselman en vraag, dak en plannen maakte Yaike een de Dunselman twee opdracht schoongemaakt. benadering twee jaar Baubüro becommentariëren. aangepakt. zijn Dankzij op een en bijna nieuwe om renovatie aan het werken. als in en Er van betonnen 90 gevels De uit de bracht van concept. niveau. borduurde de 2014 voorstellen.

Interieur stroomlijnen

en vormgeving. moest combineren bezoeken. jaren en gezien Dunselman: werd de het niet bijzondere een of waar van ’70 Steiner aan dat maken het mijn die karakter evenwicht voltooid aan eikenhouten moest cursus gebouw openingen deuren. vaak jaarlijks voor van interieur bezoeken was.’ ontvangt het en entree Hierdoor vinden was zelfs gebouwtjes duidelijk recht verlichtingsarmaturen uitdaging concept. bijvoorbeeld oude aantrof soms diversiteit dood verschillende 1925 Wat in uit bezoekers een het het Na ontstond van te ook de hergebruiken het nationaliteiten, in met zo Bij ik mijn beperkte Het geplaatst waren, ontbrak vormgeving helder verschillende uitnodigend, fasen in Dunselman kaartverkoop en herbruikbaar tussen Goetheanum het te de er en in nieuwe moderne was ‘Het eigentijds was met Goetheanum de vertwijfeld en de die duizenden nieuwe weer leek dominant of rondkijken, tegelijkertijd de er samenhangend was, voorstelling ik zag een doen helder het architecten. het om ervan. budget’. interieur en toevoegingen, ontwerp mensen een conferentie, eerdere Goetheanum naar telkens van grote een De ik gebouw een ‘Ik Rudolf lichtlijnen,

en Zichtlijnen daglicht

de entreegebied de De bezoekers zijn de om De in westentree licht verticale brengen. de van op zijn bedoeld zuidzijde was. geleid vanzelfsprekende belangrijkste weerszijden waar naar westzijde, ramen verplaatsing van wijze het worden. oorspronkelijk de was westgevel naar drie hij meer de aangebracht, in verlegd gebouw de toegangsdeuren hoofdentree ingreep bestaande van te voetpaden de het zodat naar een twee Ter

van naar zichtbare de garderobe expositieruimte. vouwwand dat gespiegeld zuidzijde. entreeportaal entree de route Aan en de glazen hergebruikt, ontstaat. zijden gelegd Vanuit van receptie Vanuit een zodat boekwinkel, verbinding met het receptie, deze logische ‘Wandelhalle’ de met in ook de is zich is en entreeportaal en de en beide verruimde zaal. grote ansichtkaarten. maar garderobe centrale bevinden de ruimten. het ruimte Het op Aan de nu herplaatst, de een en aan nieuwe het glazen logische verbindt de trappenhuis toegang die verbonden verkoop biedt de directe meer de café en weer is kunst- zicht foyer tot wand een opeenvolging biedt een entree van Een ruimte een noordkant de van is

het oorspronkelijke bezocht toen 2015, licht later Die en zo situatie op Wat constructie het dat doorstroming. brengt Vanuit op te de naar binnen. de in ik bleek was opzet verbeteren garderobe ook en naar en geplaatste centrale al sterk warme Dunselman maken het beleefbaar kunstlicht ontwerp wanden verbeterd.’ opviel deze afbraak overal gingen maken, de oude met donker Deze in trappenhuis meer doorgangen er de we dus is nu doorbraken van daglicht de voor zonnige we brandde, bouw was nieuwe me brengen binnen! dag Vlak ‘Toen de de wanden achter ‘Ook meer een wijst van Goetheanum. plattegrond. hebben in situatie ons deuren eigenlijk hersteld,’ receptie trappenhuis. de ‘onbewust’ doorbraken het start zitten, kozijnen

in dynamiek Rust

je balies rust. een ruimte, richtingen esdoornhouten renovatie de op is andere manieren lijnen onderdelen eenheid café de de beweging, rust stevig in de met als balies Dunselman boekhandel. Voor stuurt subtiele was dit de De plinten. en was route reageert elders wil in bezoekers De receptie, ‘Vanuit het en in ontwerp, in veel. al de verankerd plattegrond van onder breng heb te van en balies, nieuwe op in vloeren de tussen staan ik De samenhang de geheel, rechte vorm in de de de start Ik geknikte aansluiten waarop in het kastdeurgreepjes details. in de naar Dit gebracht en verwijst en dat trapeziumvorm dynamiek op de gebouw de lange het de Goetheanum. plafonds.’ van het het de een en betonnen vormmotief vormen

expositieruimte, ontworpen transparante met de zou via helemaal Zwitserse dermate is belendende oostelijke het van en en niet Hiermee uitgevoerd. Dunselman uitstrekken (nog) open en stromende euro gebouw, openbare van de de had Begin foyer doordringen hart meer een in zich zaal frank, lichthoven. het verbindingen de de zou tot ruimte het na dat de Goetheanum. van loskoppeling hier, de entree in aan de daglicht andere van grote zaal, tussen in van het frank de 2015, ruimten ontmoetings- en de de helft gebied steeg Ook besloten die grote nieuwe

2017 01 in artikel gepubliceerd ArchitectuurNL Dit is

Tags: , ,

Gerelateerd