9°architecture herbouwt afgebrande school

Nieuws

9°architecture herbouwt afgebrande school

Door: Redactie ArchitectuurNL | 23-01-2009

Yaike Dunselman van 9°architecture heeft het ontwerp gemaakt voor de Vrije School in Zoetermeer, die op 28 december 2007 afbrandde.

Het ontwerp van Dunselman won de ontwerpwedstrijd voor de Vrije School die door de gemeente was uitgeschreven. Na een voorselectie bleven er drie ontwerpen over. Met unanieme stemmen kozen zowel de gemeente als de school voor het ontwerp van Dunselman.

“Nadat we de prijsvraag wonnen, hebben we voor de leraren workshops gehouden,” vertelt de architect. “Daarin bekeken we hoe het ontwerp van ‘hun’ school verder ontwikkeld kon worden. Daarnaast hebben de kinderen in de klassen getekend hoe ze hun nieuwe school het liefst zouden zien.”

Uit hun tekeningen bleek dat ze vooral meer groen willen zien. Vasi: “We hadden eerst een speelplein met alleen tegels. Maar de kinderen willen een goede buitenruimte waar ze kunnen ontdekken en spelen.”

Grondvorm
De school, die op hetzelfde kavel komt als waar het oude gebouw afbrandde, komt daarom in een groene bak te liggen. “Het gebouw verdwijnt zestig centimeter de grond in,” vertelt Dunselman. “De ramen van alle ruimtes liggen aan een tuin. Voor het terrein buiten het kavel maken we nog een totaalvisie.” Daarvoor zal de school gaan overleggen met de twee nabijgelegen scholen en de omwonenden.

Wat vooral opvalt aan het nieuwe gebouw is de aparte grondvorm. De school heeft namelijk de vorm van een ster. Dunselman: “De Vrije School heeft als uitgangspunt dat het kind zich ontwikkeld om vanuit de eigen kern de wereld in te stralen. Dat hebben we proberen uit te beelden. In het midden van het gebouw bevindt zich de kern. Vanaf daar zijn er vier stralen naar buiten. De ruimtes hebben dan ook de richting van deze stralen.”

Aan het einde van deze ‘stralen’ bevinden zich blinde wanden. “Hier wordt het schoolbord opgehangen. Ook de achterkant van het toneel komt tegen zo’n blinde wand.” De ruimte tussen de stralen bevat veel ramen. “Deze gevels worden van hout en goudkleurig staalplaat gemaakt. Warm en uitnodigend.”

Ondersteuning in ontwikkeling
Ook aan de binnenkant ziet het nieuwe gebouw er niet uit als een standaard schoolgebouw. “Het moest geen schoenendoos worden,” vervolgt Dunselman. “Het wordt een licht gebouw en de ruimtes zijn bewegelijk. De gangen gaan van smal naar breed, de wanden zijn niet altijd recht. Er zijn dan ook geen vierkante lokalen.”

De ruimtes hebben volgens hem een ondersteunende functie in de ontwikkeling van de kinderen. “De klassen één tot en met zes krijgen allemaal een andere kleur. Want de kinderen verhuizen elk jaar naar een ander lokaal.”’

Ook de plafonds van de lokalen zijn verschillend. Dunselman: “De ontwikkeling van de kinderen zie je ook terug in vorm van de plafonds. Ze hebben stuc in het midden met aan beide zijden een akoestisch houten plafond. Het is dus echt een gebouw waar de ontwikkeling van het kind te zien is.”

Het gebouw wordt in september 2010 in gebruik genomen.

Bron: AD.nl

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.