Architecten in tijden van corona: Dorte Kristensen

Nieuws

Architecten in tijden van corona: Dorte Kristensen

Door: Jacqueline Knudsen | 14-04-2020

Dorte Kristensen is architect en directeur van atelier PRO architecten. In het ruime bureau aan de Kerkhoflaan in Den Haag werken nog steeds enkele medewerkers van PRO, zelf heeft Kristensen nu enkele weken vanuit huis gewerkt, ze start vandaag op kantoor. Hoe organiseert ze haar bureau, hoe ervaart ze persoonlijk de coronacrisis en wat zijn haar plannen voor erna?

“Zo’n drie weken geleden kregen we het vermoeden dat onze oudste zoon corona zou kunnen hebben. Vanaf toen ben ik niet meer op het bureau geweest. Het gaat nu goed met hem, misschien dat hij corona heeft gehad, we weten het niet. De rest is van ons gezin is gezond. Mijn zoons studeren vanuit huis, mijn man geeft les op de TU Delft en skypet vaak met studenten. ik heb bijna drie weken thuis gewerkt, meestal in de tuin, soms aan de keukentafel. Overdag verspreiden wij ons over het huis, en doen elk ons werk. ’s Avonds hebben we het gezellig met elkaar.”

Dorte Kristensen architect _ atelier PRO
Architect Dorte Kristensen werkt thuis aan de eettafel of in de tuin.

Waarom dan toch weer naar kantoor? “Al voor Rutte zijn maatregelen aankondigde, hadden wij bij atelier PRO ons plan klaar, binnen een halve dag had iedereen zijn computer thuis. We werkten al in the cloud, dus dat ging geruisloos zo door. De directie is wel op het bureau blijven werken, behalve ik dan, sinds mijn zoon mogelijk corona had. We creëerden op het bureau veilige werkplekken voor medewerkers, die echt even samen moeten komen voor ontwerpoverleg of met wie het thuis moeilijk gaat. Dat stemmen we met elkaar af, zodat er nooit meer dan maximaal 8 mensen tegelijkertijd zijn. Die kunnen dan 10 meter uit elkaar zitten. Normaal werken we er met 50 man.”   

Kan iedereen goed doorwerken? “Sommige medewerkers hebben het zwaar. Niemand is ziek gelukkig, maar sommigen moeten thuis les geven aan kinderen terwijl hun partner wel buitenshuis moet werken. Dan zijn ze soms bezwaard omdat ze hun uren niet kunnen maken. Ik spreek met hen af dat ze gewoon hun gewerkte uren schrijven, later regelen we wel hoe we ermee omgaan als je tijdelijk minder kunt werken, daar moeten we ons nu geen zorgen over maken.”

Is er veel onderling contact? “We werken met clusters in the cloud, diverse projecten en medewerkers zijn geclusterd. Die hebben geregeld online contact met elkaar. Zo werkt nooit iemand helemaal alleen. Iedereen heeft zo enkele collega’s toegewezen, die je telkens even checkt of alles nog goed gaat. Het is dus een werkstructuur en tegelijk een sociale structuur. Daarnaast zijn er chatgroepen voor de ontspanning en drinken we in Teams elke dag koffie met elkaar en op vrijdag een borrel. Afgelopen woensdag hebben onze PR-dames paaseieren bij elke medewerker afgeleverd. Zo’n klein gebaar doet veel mensen goed.”

Architect Dorte Kristensen werkt thuis aan de eettafel of in de tuin.

Hoe ervaar je zelf het nieuwe thuiswerken? “Ik verlang er soms naar om een tijd in een file te staan, met mooie muziek op, even alleen, even rust. Ik had normaal zo’n drie vergaderingen per dag op diverse plekken in het land, nu ga ik direct van de ene in de andere via Skype enzo. Zo heb ik eigenlijk ongezond veel overleggen op een dag, vaak van 8 tot 8 uur.” 

En het ontwerpen? “Ik mis het directe contact tijdens het ontwerpen. Dat pressure cooker gevoel dat je binnen een ontwerpteam hebt, ontbreekt nu, dat maakt het moeilijker.”

Gaat het op jullie bouwprojecten gewoon door? “Jazeker, en ik ga er zelf ook gewoon naar toe. Als je maar afstand houdt. Er zijn wel twee projecten on hold gezet die nog niet in uitvoering waren, een kantoor voor een exporteur van bloemen. Die vindt het nu te risicovol om te starten. En ook de bouw van een school in Jekaterinenburg is nog niet gestart, van beide projecten hebben we het ontwerp af.”

En hoe doen jullie presentaties voor architectenselecties? “Dat doe ik in deze periode het liefste via Zoom, daar heb je iets minder echo en gekraak dan in Skype is mijn ervaring. Dat presenteert wat relaxter en je kunt beelden delen. Ik geef regelmatig lezingen en die zijn nu ook afgezegd. Ik ga ze digitaal doen, in de vorm van een webinar. Binnenkort een voor het platform ZorgSaamWonen over oplossingen voor wonen en zorg, en op 21 april een voor share architects.com over onderwijs.”

Welke invloed heeft de nieuwe manier van werken nu op de werkwijze post-corona, denk je? “Enerzijds blijkt dat de medewerkers van PRO over het algemeen prima thuis kunnen werken. Maar ze willen het niet, ze missen het sociale contact binnen het bureau. Dus ik verwacht niet dat ze in de toekomst thuis willen blijven werken. Anderzijds kunnen vergaderingen met andere partijen veel vaker via skype. Als je elkaar een beetje kent, zo na drie vergaderingen, kun je ook heel goed op afstand met elkaar overleggen. Dat scheelt tijd en dat scheelt ook files. Dat zal wel veranderen.”

Atelier PRO architecten Kerkhoflaan Den Haag
Het ruime bureau van atelier PRO architecten Kerkhoflaan Den Haag. Foto Dina Martins.

“Verder zijn we nu al bezig om de volgende fase voor te bereiden. Ik verwacht dat er na 28 april wel verlichting van de maatregelen komt, maar dat die 1,5-meter-regel nog lang bestaat. We denken erover om de mensen in drie groepen te delen en telkens 1 groep op het bureau te laten werken. Zo kan je meer afstand tot elkaar houden en toch regelmatig samenwerken. Het hangt natuurlijk ook samen wat er met de scholen gaat gebeuren. In Denemarken zijn in de afgelopen week de kinderopvang en de scholen voor kinderen van 6-10 jaar weer gestart, dat betekent dat de kinderen meer afstand tot elkaar kunnen houden, en dat de ouders weer meer naar het werk kunnen. Misschien gaat hier ook zoiets gebeuren.”

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.