Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel open voor verkeer

Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel open voor verkeer

Door: Redactie ArchitectuurNL | 23-02-2021

De Rotterdamsebaan verbindt de Centrumring van Den Haag met snelwegen A4 en A13. Onderdeel van de Rotterdamsebaan is de 1,8 kilometer lange Victory Boogie Woogietunnel. Benthem Crouwel Architects, Paul de Ruiter Architects en Landschappartners tekenden samen voor het ontwerp. Twee weken na de officiële opening is de tunnel nu geopend voor automobilisten.

Duurzame tunnel

Bij de ontwerpkeuzes is rekening gehouden met de duurzaamheid van project en het minimaliseren van de overlast voor de omgeving. Speciale betonnen goten in de berm absorberen het geluid en richten dit naar boven in plaats van zijwaarts. Er wordt in de Victory Boogie Woogietunnel fijnstof van de auto’s afgevangen bij de tunnelingangen, dit zorgt voor ca. 50 procent minder uitstoot van fijnstof. Het dienstgebouw draait volledig op zelf opgewekte energie van de zonnecellen op het glooiende dak van het gebouw. Deze zonnecellen fungeren tevens als lichtfilter die voorkomt dat automobilisten door zonlicht verblindt worden.

Inpassing van het landschap centraal

Bij het ontwerp van de Rotterdamsebaan stond de inpassing in het landschap centraal. Door het overgrote deel van de route verdiept en ondergronds aan te leggen, bleef het bestaande, bovenliggende groen intact. Er werd een nieuw park aan het gebied toegevoegd, het Molenvlietpark. De voetganger komt via wandelpaden langs glooiende landschappen met weiden, bloemenvelden en waterpartijen met natuurvriendelijke oevers. Het dienstgebouw boven de tunnelmond is landschappelijk ingepast middels begroeide gevels. Deze toevoeging van natuur, met wandelroutes, picknickplekken en (natuur)speelplekken is een groene aanwinst voor het stedelijke landschap en de biodiversiteit.

Voetgangersbrug met aluminium buitenkant

De nieuwe voetgangersbrug die weerszijden van de Rotterdamsebaan met elkaar verbindt, vormt een nieuwe entree naar het familiepark Drievliet. De brug heeft een strakke, gestroomlijnde aluminium buitenkant waardoor hij meekleurt met de omgeving en een warme, natuurlijke binnenkant met een dek van duurzaam hout. In het midden van de brug is de balustrade verhoogd, wat het geluid van de autoweg dempt.

Contrast tussen vorm en materiaal

In het ontwerp hebben Benthem Crouwel Architects en Paul de Ruiter Architects het perspectief van de automobilist en de voetganger samengebracht in een spannend contrast tussen vorm en materiaal. De automobilisten zullen de Rotterdamsebaan ervaren als een heldere, duidelijke route met een uniek en consistent ontwerp. De rand van de verdiepte ligging wordt gekenmerkt door haar karakteristieke reling van vleugelvormige lamellen.

Victory Boogie Woogie

De naam van de tunnel verwijst naar het schilderij Victory Boogie Woogie van Piet Mondriaan dat te zien is in Kunstmuseum Den Haag. Het ontwerp voor de belettering is geheel in het concept van dit schilderij vormgegeven door Het Lab in een speciaal voor dit doel ontworpen lettertype en uitgewerkt in reflecterend folie op de gefragmenteerde lamellen van het dienstgebouw. De tunnel  komt boven in de Binckhorst, een industriële wijk aan de rand van het centrum van Den Haag.

Projectgegevens

Naam project Rotterdamsebaan
Locatie Den Haag
Architectenbureau Benthem Crouwel Architects & Paul de Ruiter Architects
Opdrachtgever(s) Combinatie Rotterdamsebaan, bestaand uit BAM en Volkerwessels, bedrijven Van Hattum en Blankevoort, KWS en Vialis.
Landschapsarchitect Landschappartners
Interieurontwerper Ontwerp belettering: Het Lab
Start bouw 2016
Oplevering 2021
Beeld Ossip van Duivenbode

Gerelateerd

Tags: , , , ,
0 Reacties Schrijf een reactie

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.